Pre veľkých romantikov to môže byť český Angkor Wat alebo české Palenque. Pamiatky vydolované z objatia lesa. Braunův Betlém pri obci Žíreč.
To prirovnanie je, samozrejme, príliš odvážne. Ale českí marketingoví mágovia, starajúci sa o turizmus, s tým problém nemajú. V informačných letákoch sa dozviete, že toto miesto bolo navrhnuté na zápis do Zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
O tom, že zápis neprebehol, cudne mlčia. Čo však majú tieto pamiatky naozaj spoločné? To, že naozaj ostali „stratené“ v lese. A že sú naozaj veľmi pekné a za návštevu určite stoja.
Prírodná galéria kamenných plastík
Napriek tomu, že sa hovorí o Braunovom Betlémě, nie je ani tak Braunov a nejde len o Betlehem. Prírodná galéria kamenných plastík, o ktorých je reč, vznikla na základe podnetu Františka Antonína Šporka. Šľachtic novodobej pobielohorskej šľachty sa radí medzi najvýznamnejších investorov – stavebníkov svojej doby. Svoju aktivitu zameral na východočeskú obec Kuks a jej okolie. Sem, samozrejme, patrí aj les medzi obcami Stanovice a Hřibojedy neďaleko Kuksu, kde sa Betlém nachádza.
Z dnešného pohľadu až neuveriteľne znie, že ústrednou myšlienkou pri financovaní stavieb bola snaha o nápravu mravov a výchova pospolitého ľudu. Napriek ušľachtilej snahe sa Špork dostal do sporov so žíreckými jezuitmi. Tým sa najmä lesný areál stál tŕňom v oku. Čo všetko bolo v pozadí tohto sporu sa dnes už zistiť nedá.
Autor a myšlienka Betlému
Betlém vznikol v rokoch 1723 až 1732. Autorom unikátnej barokovej sochárskej výzdoby bol Matyáš Bernard Braun (1684 – 1738). Študent sochárstva na umeleckej škole v Salzburgu. Skôr, ako si otvoril svoju dielňu v Prahe, cestoval a tvoril aj v Benátkach, v Bologni a v Ríme. Pozornosť a úspech získal vytvorením súsošia slepej cisterciánky sv. Luitgardy na Karlovom moste v Prahe. V čase, keď vznikala výzdoba prírodného areálu v Kukse, už bol chorý na tuberkulózu. Samotnú sochársku prácu vykonávali jeho tovariši. Braun tvoril len návrhy, modely a dohliadal na prácu.