Majú lietadlá svoje vlastné nebo? Asi nie, pretože si nebo užívajú dostatočne počas života. A tak ich púť končí práve na zemi, na špeciálnych vrakoviskách, kde sa z nich využije ešte to, čo sa dá. Vedeli ste, že existujú ľudia, ktorý sa recykláciou lietadiel zaoberajú profesionálne?
V pokojnom kúte Walesu sa nachádza jedno z najväčších vrakovísk lietadiel na svete, na ktorom parkuje desiatka strojov, čakajúcich na to, až im bude vdýchnutý nový život. Stane sa tak pri každom jednom kúsku či už ich welskí profesionáli využijú ako „darcov orgánov“ a železného šrotu k ďalšiemu použitiu alebo ich opravia a tie vyvolené lietadlá sa opäť vrátia k svojmu pôvodnému povolaniu, k lietaniu.
Cintoríny lietadiel
Tie sa nachádzajú po celom svete a majú i okruhy svojich fanúšikov, ktorí na internete zdieľajú ich polohy, pozorujú ich z vtáčieho pohľadu mapových aplikácií a občas ich aj navštívia i keď do väčšiny je možné sa pozrieť len cez plot. Z pravidla sú všetky vrakoviská na súkromných pozemkoch, na ktoré je nepovoleným osobám vstup zakázaný.
Väčšina cintorínov lietadiel sa nachádza na území Spojených štátov, prevažne v južnej časti v rozľahlých neobývaných púšťach a polopúštnych oblastiach aké sú v štáte Arizona, Kalifornia, Nové Mexiko či Texas. Niektoré vrakoviská sú súčasťou veľkých letísk, iné sa nachádzajú úplne mimo civilizácie. V Európe sa okrem Walesu nachádzajú tieto vrakoviská aj vo francúzskom Tarbes a aj na letisku Marcela Dassaulta v Châteauroux.
Tisíce lietadiel na súčiastky
Na týchto miestach sa zhromažďujú tisíce lietadiel, ktoré niekedy čakajú na to, až z nich zamestnanci vrakovísk vyjmú cenné súčiastky, diely kabíny a ďalších častí interiéru, aby následne zvyšok trupu dali roztaviť do vysokej pece. Niektoré stroje majú väčšie šťastie a prejdú zásadnou renováciou a budú môcť opäť lietať.
Každý rok je po celom svete rozmontovaných a zošrotovaných 400 až 450 lietadiel, ktoré spravidla končia svoju službu po 20 až 30 rokoch. Dôvody k tomu môžu byť rôzne, od tých objektívnejších ako je korózia, únava materiálu a nízka dostupnosť náhradných dielov až po zastaranosť lietadla. Pasažieri si skrátka rýchlu zvyknú na modernejšie stroje a s tými staršími už lietať nechcú. Potrebné je dodať, že k objektívnym dôvodom ukončenia letovej činnosti môže patriť aj nízka efektivita a vysoká spotreba paliva v porovnaní s novšími modelmi.
Pokiaľ vás tiež fascinuje ako končí život týchto velikánskych železných vtákov, pozrite si najnovší dokument Recyklácia lietadiel, ktorý každú stredu od 15. apríla o 22:35 prináša na naše obrazovky televízna stanica Viasat Explore.