Lowcost Uzbekistan a jeho perly na Hodvábnej ceste za 700 EURO

Dlho ma lákala cesta do Uzbekistanu, vidieť na vlastné oči staré mestá na Hodvábnej ceste, ale keďže boli potrebné víza odkladal som to. A dočkal som sa. Začiatkom roka bola zrušená vízová povinnosť, tak som začal plánovať vestu do Uzbekistanu. Na začiatku bola treba nájsť nejakých spoločníkov. Využil som možnosti internetu a zohnal 2 spolucestujúcich. Program som mal naplánovaný stačilo už iba kúpiť letenky. Nakoľko bolo krátko pred odletom podarilo sa mi kúpiť výhodné letenky do Samarkandu s dlhším  prestupom v Istanbule. Na novom letisku tam ponúkajú bezplatnú prehliadku mesta. Bolo rozhodnuté!

Vyrazili sme vlakom smer Praha odtiaľ smer Istanbul, prespali na letisku a vydali sa hľadať turistickú kanceláriu, ktorá organizuje prehliadky. Našli sme ju zastrčenú na kraji príletovej haly. Tam sme dostali farebnú nálepku s číslom a čakali, v našej skupine boli väčšinou moslimské rodiny.

Istanbul

Autobusom nás prepravili do mesta, nasledoval obed, po ňom prehliadka bývalého byzantského chrámu Hagia Sofia, ktorý je v súčasnosti mešitou. Potom  sme mali v pláne prehliadku Modrej mešity, no bola pre turistov uzavretá pre prebiehajúce modlitby. Čas využívame túlaním sa po okolitých uličkách prezretím Karavan Serayov. Pri prestávke som skúsil individuálne navštíviť Modrú mešitu čo sa mi aj podarilo. Po prehliadke centra sa presúvame na okraj mesta kde dostávame rozchod pri Grand Bazári a nasávame atmosféru miesta a kupujeme nejaké drobnosti. Na záver prehliadky sa prejdeme na ázijskú stranu mesta, ktorej dominuje Galada Tower.  Potom sa presúvame na letisko a letíme smer Samarkand.

Samarkand

Prilietame do Samarkandu, naša prvá cesta smeruje na vlakovú stanicu kúpiť lístky smer Chiva.  Dozvedáme sa že trať nekončí v meste Urganch ale už je predĺžená až do Chivi, čo je potešujúca správa.  Pokračujeme prehliadkou mesta najskôr si prezrieme mauzóleum Gur Emir kde je pochovaný vládca Amir Timur, u nás známi ako Timur Veľký, na mieste je veľa ľudí aj miestnych svadobčanov.

samarkand

Ďalej pokračujeme smer centrum mesta s rozľahlým  námestím Registan, tvoreným troma medresami, mešitou a rôznymi stavbami s neskutočnou výzdobou prepracovanou do detailu. Takéto miesto sa len tak často nevidí a pri predstave kedy bolo postavené nevychádza z údivu. Po promenáde sa presúvame k mešite Bibi Chatum, ktorú dal postaviť panovník pre svoju manželku. Mešita je obrovská a ešte nie celkom zrekonštruovaná. Hneď vedľa, plotom je bazár Siab s tovarom od výmyslu sveta, kde sa kocháme hlavne predajcami korenia. Presúvame sa ďalej kde nás zaujme  malá mešita Hazrati Hizr, ktorú si prezriem. Ideme ďalej, cestu si skracujeme cez cintorín na okraji ktorého sa nachádza súbor mauzolei Shohi Zinda, kde sú pochovaný významný občania, platíme vstupné a prezeráme si jednotlivé mauzóleá.

Blíži sa večer a ešte chceme stihnúť prehliadku Observatoria Ulugbeka slávneho astronóma a matematika svojej doby nachádzajúceho sa na okraji mesta kde sa prepravujeme taxíkom. Prezrieme si malé múzeum a jeho obrovský ďalekohľad.

Chiva

Na cestu si vyberáme nie rýchlovlak ale starý vlak kde cestuje minimum turistov a spolucestujúci sa s nami ihneď púšťajú do reči. V Chive nás víta nová stanica a ešte nedokončená promenáda, cez ňu sa presúvame k hradbám obklopujúcich staré mesto, pri vstupnej bráne vyberajú vstupné, ktoré nemienime platiť. Domáci tadiaľ nechodia tak musí byť aj iná možnosť. Obchádzame hradby a nájdeme dieru kadiaľ chodia domáci tak ju využívame.

Chiva Uzbekistan

V meste sa rozdelíme a hľadáme ubytovanie. V jednom hostely stretávame sólo cestovateľku, kde pri rozhovore zisťujeme, že je z Česka. Pridá sa k nám a spoločne riešime nasledujúci program. V miestnej agentúre zjednávame výlet do okolia k starými pevnostiam Kizil, TurpakAy Az Kala, túlame sa po pevnostiach roztrúsených v stepi, okolo ktorých sa nachádzajú bavlníkové plantáže. Na záver dňa  sa dožadujeme sľúbenej zastávky pri jazere Archakul, kde sa napriek pokročilej jeseni kúpem. Cestou späť prechádzame cez rieku Amurdaria, ktorá postupne vysychá, príčinou je nadmerný odber vody na zavlažovanie. Ďalšie dni sa túlame po starej Chive a robíme nákupy na miestnom trhu. Po večeroch objavujeme zákutia mesta.

Na záver návštevy, keď chceme navštíviť hlavne atrakcie mesta musíme zaplatiť vstupné. Navštevujeme citadelu Kunya Ark, asi najviac fotený minaret  Kalta Minor a nemenej významnú medresu a  minaret  Itchan Kala. Z tohto minaretu, najvyššieho v okolí je výhľad na mesto aj okolie. V meste je veľa ďalších stavieb na malom mieste čo svedčí o bohatosti mesta v minulosti veď tvorilo samostatný chanát. Lúčime sa s Chivou aj sólo cestovateľkou a pokračujeme vlakom smer Buchara.

Buchara

Stanica v Buchare je dosť ďaleko od mesta tak na ubytovanie prichádzame neskoro večer a napriek vysokej teplote vonku je nám v noci zima. Ráno hľadáme nové bývanie ale nakoniec zostávame a zisťujeme, že príčinou je zle nastavená klimatizácia. Bývame kúsok od Kalonskeho minaretu a medresi.

V meste je mnoho medres a okraju mesta dominuje Ark Citadela, ktorú si prehliadneme. Túlame sa ďalej mestom a dostávame pozvanie  do reštaurácie, večer ju hľadáme a nakoniec sa z toho vykľuje večera u miestnej rodiny u nich doma. V starom meste je úžasné námestie Lyabi Hauz obklopené starými domami a množstvom obchodov, kde si každý nájde nejaký suvenír. Túlame sa večerným mestom  a nasávame atmosféru. V meste mimo centra je malá mešita Chor Minor so štyrmi minaretmi a mauzóleá Ismaila Samaniho a Chasma Ayub.

Novej časti mesta dominuje Vodná veža. Na ďalší deň sa presúvame taxíkom na stanicu a cestujeme do hlavného mesta.

Taškent

Hlavné mesto, kde je vidieť veľa budov zo sovietskej éry. Mesto je moderné a oplatí sa navštíviť náboženské centrum Chast Imam s vraj najstarším koránom na svete, vedľa ktorého stavajú novú obrovskú mešitu. V meste je najväčší bazár v krajine - Chorsu bazár, ktorému neodoláme a viac krát ho navštevujeme. V meste je viac parkov najveľkolepejší je ALISHER Park, túlame sa parkom, prezrieme si novú časť mesta s námestím Amira Timura.

Vlakom prichádzame opäť do Samarkandu, kde si užívame nočné mesto a neskoro večer sa vraciame cez Istanbul domov.

Praktické rady: Letenky stáli 430 EURO na trase Praha - Istanbul - Samarkand a späť, kupované 14 dni pred odletom. Bola to lacnejšia varianta s 24 hodinovým prestupom v Istanbule. Vznikol tak čas na návštevu Istanbulu zadarmo. Cestovka na letisku zorganizovala program zadarmo na cely deň pre cestujúcich s prestupom na novom letisku.

Čas na ceste: Celkovo cesta trvala asi 10 dní.

Náklady: 700 EUR vrátane leteniek. Spanie v hoteloch a hosteloch, strava aspoň 1 krát denne niečo teplé v reštaurácii, ostatne na ulici.

Odporúčanie: Využiť reštaurácie pre miestnych, pýtať sa miestnych, cestovať ako miestny, vedieť aspoň základy po rusky. Anglicky sa dohovoríte málo kde.

• Určite odporúčam navštíviť mestá Samarkand, Buchara, Chiva. V samotnom Taškente toho moc nie je. Problémy sme nemali žiadne, kriminalita nulová a to sme chodili aj v noci.
  • Máloktorý bankomat fungoval.
  • Problém bol iba pri vstupe na námestie Registan, ak chcete fotiť. V malej búdke sme si museli kúpiť špeciálny lístok, ktorý vo vnútri kontrolovali. Celkovo priateľskí ľudia, ktorí radi komunikovali.
  • Pozor si dať trochu na skutočnosť, že pri ceste do mesta Chiva prechádzate do administratívnej oblasti Chórezm. Cestou je niečo ako colnica, ale nás nezastavovali.