Občas niekto hlúpo nazve históriu „predajnou dievkou“. Hlúposť. História je. Vykladači histórie vedia byť ale neskutočne kreatívni. Z času na čas ich kreativitu naruší neočakávaný nález. Tak sa napríklad moja generácia učila ako nemennú pravdu, že Cyril a Metod priniesli na Veľkú Moravu nielen kresťanstvo, ale aj písmo. Neprešlo ani 50 rokov a nemenná pravda dostala K.O.
Žiaľ, zvyk je železná košeľa a Slováci majú stále pocit, že pred Cyrilom a Metodom (misia na Veľkej Morave 863 – 867) boli naši predkovia barbari v polozemniciach. V lepšom prípade mali pestovať jednoduché plodiny uprostred rozľahlých lesov a lúk. Ups, asi to nie je pravda. Ustálené predstavy nabúrali archeologické nálezy z hradiska nachádzajúceho sa asi 8 km od stredu obce Bojná na hlavnom hrebeni Považského Inovca. Pozlátené plakety z prenosného, bezpochyby kresťanského oltára, boli datované do rokov 780 až 820. Ak pripustíme, že sa Metod narodil v roku 815, tak oltár mohol vzniknúť v čase jeho narodenia. A možno aj pred ním. Respektíve kratučko po ňom.
V každom prípade to však znamená, že kresťanstvo na území Veľkej Moravy bolo pred príchodom solúnskych bratov a spolu s ním sa na Veľkej Morave písmo už používalo. Toto však nie je úvaha o kresťanskej misii a politickom pozadí činnosti Cyrila a Metoda. Toto je rozprávanie o archeologickom nálezisku (správne by som mal napísať „náleziská“, o tom však neskôr), ktoré minimálne na Slovensku patrí do kategórie par excellence.
Tri hradiská ako mocenské a hospodárske centrum
Hradiská v Bojnej, presnejšie zemné opevnenia na hrebeni Považského Inovca medzi Heťkovou a Hradnou dolinou, sú hneď tri. Hradiská predstavovali mocenské a hospodárske centrum, ktoré prichýlilo nielen šľachtu, ich vojenskú družinu, roľníkov, ale aj miestnych kováčov a pravdepodobne aj hľadačov nerastných rúd, najmä železa, ale aj zlata. Výšinné sídliská, ktoré začali vznikať po páde Avarského kaganátu niekedy na konci 7. a začiatku 8. storočia sa zaradili medzi také centrá miestnej moci ako Nitra, Devín, Bratislava, Pobedim, alebo Ducové. V lokalite Valy sa nachádza nálezisko Bojná I, na vrchu Hradisko nálezisko Bojná II a na hrebeni Žihľavník je Bojná III. Všetky tri chránené neobvykle vysokými valmi. Ich výška sa pohybovala niekde od piatich do ôsmich metrov (nie je vylúčené, že boli aj vyššie), s mohutnými bránami a hustou spleťou cestných úvozov.
Rovnako ako na iných hradiskách aj tu využili komorovú zrubovú a roštovú konštrukciu pri ich vybudovaní. V podstate šlo budovanie komôr tvorených drevenou palisádou, ktoré sa vyplnili hlinou, drevami a kamennou sutinou. V istej výške sa vytvorila „etáž“, poschodie z vodorovne tvorených klád, na ktorom sa vytvorilo nové poschodie spevnených komôr. Čelná časť takéhoto drevozemného valu sa zabezpečila na sucho kladeným kamenným obložením. Hradby tak boli chránené nielen pred poveternostnými vplyvmi, ale aj pred požiarom. Vstupy do vnútorného priestoru chránili mohutné brány s vežovými nadstavbami. Práve z tých mali možnosť obrancovia relatívne nerušene strieľať v prípade útoku na nepriateľské vojsko. Nič však nie je tak dokonalé, aby sa to niekto nepokúsil dobyť.
Drobné nálezy i nerozlúštené nápisy na plaketách
O obyvateľoch hradísk v okolí Bojnej rozprávajú zatiaľ drobné nálezy. Ostrohy, strmene, zubadlá, kovania opaskov a závesov mečov jazdcov. Jazdcom velil muž s vyšším spoločenským postavením, knieža. Keďže mnohé z nálezov boli zdobené zlatom a striebrom, môžeme smelo uvažovať o predstaviteľoch najvyššej šľachty. Zaujímavé sú ešte dva typy nálezov: ženské šperky z bronzu, striebra a zlata a bronzové pozlátené kovanie, spona z väzby knižného kódexu. V prvom prípade ide o dary uložené do hrobu mladej, spoločensky vysoko postavenej ženy pochovanej v mohyle z 9. storočia na lokalite Bojná III. V druhom prípade o nález, ktorý priamo korešponduje so zlatými plaketami a nabúraním mýtu o neexistencii písma a kresťanstva na našom území pred príchodom Cyrila a Metoda.