Výstup na TRIGLAV trasou Tominškova pot

Triglav (2864 m) je najvyšším vrcholom Slovinska a zároveň Júlskych Álp, najvýchodnejšej časti Álp. Tomuto kopcu prináleží v rámci slovinských dejín významné miesto a aj za čias bývalej Juhoslávie bol najvyšším kopcom celej tejto už neexistujúcej krajiny. Dodnes je tak v Slovinsku tradícia, podľa ktorej by mal každý Slovinec na Triglav vystúpiť aspoň raz. Či je tomu skutočne tak netuším, no tento kopec je dokonca vyobrazený aj na slovinskej vlajke.

K Triglavu tak vedie množstvo turistických trás rôznych stupňov obtiažnosti. Ale dalo by sa povedať, že sú štyri hlavné prístupové cesty. Z údolia Vrata, Kot, Krma alebo z Údolia Triglavských jazier. Cesty na samotný vrchol sú všetky veľmi dobre zaistené a vyznačujú sa rôznou mierou obtiažnosti. Väčšina výstupov na Triglav sa plánuje ako 2-dňová túra s prenocovaním na horskej chate. Výstup až na vrchol aj s cestou späť sa dá stihnúť v prípade dobrej kondície aj za jeden deň. No ja osobne v tom nevidím zmysel. Náhliť sa preč z náručia tak nádhernej prírody sa mi javí ako premárnená šanca...

Ideálny východiskový bod je dedina Mojstrana

Vyrazili sme z Bratislavy vo dvojici pomerne neskoro, okolo 15.00 hodiny, smer Kranjska Gora v Slovinsku, ktorá je známa ako zimné lyžiarske stredisko. Cez Rakúsko to po diaľnici trvalo približne päť hodín. Kranjska Gora bola príjemne vysvietená, letné terasy v centre neboli nijako zvlášť preplnené, panovala tu veľmi sympatická atmosféra.

Kranjska Gora

Dali sme pizzu za 8,5 eura, dokúpili zásoby na výstup a vybrali sa ďalej. Do približne 11 kilometrov vzdialenej dediny Mojstrana. Tu sme si rozložili stan v kempe Kamne a išli skoro do spacákov, nakoľko ráno bolo v pláne vyraziť na Triglav.

• Ešte doplním, že v kempe Kamne sme platili za 2 osoby a jeden stan 26 euro
  • Sprcha stojí 0,5 centov
  • Wifi je free

Popis výstupu: Pre výstup na Triglav sme si zvolil prístupovú cestu zo severu - dolinou Vrata. Tu vedú blízko seba 2 zaistené cesty severnou stenou. Jednou je Tominškova pot, ktorá je vraj o niečo ťažšie než druhá cesta - Čez Prag. My sme sa rozhodli pre variantu - Tominškova pot.

Presun k chate Aljažev dom

Ráno sme zbalili stan, dali rýchle raňajky a vyrazili autom ďalších približne 11 kilometrov z dediny Mojstrana cestou priamo do lesa, k horskej chate Aljažev dom (1 015 m ) v doline Vrata. Aljažev dom je jedným z hlavných východiskových bodov pri túre na Triglav. Chata nesie meno Jakoba Aljaza (1845 - 1927), slovinského kňaza, skladateľa a spisovateľa, ktorý bol vodcovskou osobnosťou rozvoja turistiky v oblasti Triglavu.

Aljazev dom

Chata má celkom 67 lôžok v 29 izbách. A prespať pred túrou na Triglav sa dá samozrejme aj tu.

• Aljažev dom, Triglavska cesta 89, 4281 Mojstrana
  • Mobil: +386 31 384 011, +386 31 221 012
  • E-mail: [email protected]
  • Web: www.pzs.si
  • Cena ubytovania od 17 EUR, na Alpenverein je zľava cca 30%

Pri chate Aljažev dom je veľké parkovisko (je ich tu ale viacero), kde možno odparkovať. My sme odstavili auto ešte pred týmto parkoviskom na inom veľkom parkingu, k chate to bolo približne ešte 500 metrov po chodníku cez les.

parkovisko nedaleko aljazev dom

cesta k Aljazev dom

• Na deň sme platili 3,5 eura, na dva dni 7 euro.

Od Aljažev dom (1 015 m ) sme pokračovali po rovine lesom ešte asi 200 metrov k pamätníku Partizánov, v podobe obrovskej karabíny. Pri tomto pamätníku sme odbočili prudko doľava okolo kameňa s červeným nápisom Tominškova pot, prešli cez vyschnuté riečisko a konečne vyrazili na výstup po trase Tominškova pot.

TRASA: Aljažev dom (1 015 m ) - Triglavský dom (2 515 m) - Triglav (2 864 m) - Triglavský dom (2 515 m) - Aljažev dom (1 015 m )

DĹŽKA: 2 dni.

• 1. deň:  Aljažev dom (1 015 m ) - Triglavský dom (2 515 m) - približne 5 hodín a 30 minút
  • 2. deň: Triglavský dom (2 515 m) - Triglav (2 864 m) - približne 3 hodiny a Triglavský dom (2 515 m) - Aljažev dom (1 015 m ) - približne 4 hodiny a 30 minút

pamatnik Partizanom Aljazev dom

Tominskova pot

Na Triglav ukazovali značky 6 hodín

Na vrchol  Triglavu to bolo podľa značky 6 hodín, no už predtým sme čítali na internete informácie, že slovinské značenie je z časového hľadiska dosť nereálne. Presný opak ako u nás, kde je dosť vysoká rezerva, slovinské turistické značenie je časovo optimistické. Ukázalo sa to aj v našom prípade. Na chatu Triglavský dom sme sa dostali za približne 5,5 hodiny a pritom myslím, že tempo nebolo zlé. Na samotný vrchol to bolo ešte ďalšiu minimálne hodinu.

• Za zmienku stojí ešte ďalšia značka hneď na začiatku cesty pri Aljažev dom. Podľa nej je odporúčanou výbavou aj ferratový set a prilba.

Všetko sme mali pre istotu v ruksakoch. Podľa jedných názorov je totiž Tominškova pot v niektorých pasážach ferrata, podľa iných názorov ide iba o náročnejšiu turistickú cestu s exponovanými úsekmi. Sety sme si však radšej zobrali, aj sme ich neskôr nasadili. Boli sme tu po prvý krát a tak nevedeli čo nás čaká. To, či je vhodné sa aj istiť je asi individuálne a nech sa riadi každý podľa seba. Určite sa však nejedná o nič náročné a ten, kto má pevné nervy a skúsenosti z lezenia alebo ferrat, to zvládne bez problému aj bez setu. Je ale namieste napísať, že ferratový set aj prilba sa odporúčajú. Turisti bez skúseností a bez dostatočnej kondície sa tu môžu dostať do problémov. Podľa môjho názoru prilba je vhodná určite, nakoľko terén je kamenistý a ak je niekto nad vami, môže spustiť kamene.

znacenie na Triglav

Paradoxne, na nás kamene spustil kamzík. Celkovo sme mali to šťastie a videli viac krát viacero kamzíkov na vzdialenosť niekoľko metrov. Jeden z nich bol priamo nad nami a spustil menšiu lavínu, pričom som dostal bombu do nohy. (Nie ten vo videu)

Tominškova pot - popis

Tominškova pot je samozrejme iba jednou z prístupových trás, cez ktorú sa dá dostať k najvyššej hore Slovinska. Začiatok výstupu je jednoduchý a ničím zaujímavý pochod cez les. Chodník však postupné ide čoraz prudšie do kopca. Až príde strmý vzostup, stále lesom, ktorý je asi tak na dve hodiny. Na kondíciu celkom záhul, nakoľko sme sa snažili ísť stále a bez zbytočného oddychu.

vystup na triglav

Dosť často sa treba škriabať v strmom svahu vyslovene po štyroch. Tričko som mal ako vždy mokré, no kondička držala a stále sme išli plynulo hore. Postupne prišli technicky náročnejšie úseky. Vo výške cca 1700 metrov začínajú zaistené úseky - natiahnuté oceľové laná a občas nejaké stupačky. Úsekov istených lanom je celkom  myslím 14 a sú očíslované odhora nadol. Pred nami sa postupné čoraz zreteľnejšie a častejšie objavovala impozantná severná stena Triglavu. Vo výške sme v diaľke čoraz zreteľnejšie videli aj niekoľko snehových polí.

Triglav, Slovenia

Po ďalšom lezení nasleduje malý hrebeň, po ňom ďalšie stúpanie a na záver zaujímavý výstup. Dostanete sa na miesto, kde sa stretávajú Tominškova pot s trasou Čez Prag. Tu končí prvá časť technického výstupu. Ďalej pokračuje cesta už bez oceľových lán (až na jedno) pešo k Triglavskemu domu na Kredarici cez kamenné polia. Ešte asi hodinu a pol.

vystup na Triglav

vystup na triglav

• Nám trval výstup od Aljažev dom (1 015 m ) po Triglavský dom (2 515 m) cca 5,5 hodiny a vzdialenosť bola cca 7 kilometrov

Vyšlo krásne počasie. To zaručovalo naozaj nádherné výhľady na strmé vápencové steny okolitých kopcov, ako aj samotného Triglavu. Miestami ma až premkol nepokoj, ako sa možno dostať na tak neprístupné miesta. Všetko vôkol vyzeralo impozantne, nedobytné a strmé. Aj pri pohľade dolu, aj pri pohľade hore. Ak by pršalo, situácia by bola určite iná, oveľa náročnejšia. Takto sme si výstup veľmi užívali a často sa kochali okolitou krásou. V úplnom závere nás už síce chytil dážď, no to sme už boli skoro na Triglavskom dome.

Výhodou bolo aj to, že za celý čas sme streli možno 10 ľudí. Pohyb sa zvýšil až na križovatke, kde sa stretáva Tominškova pot s cestou Čez Prag.

Triglavský dom

Táto horská chata je východiskovým cieľom pred finálnym výstupom na Triglav. Tu treba ale pripomenúť, že v okolí je viacero chát. V celom masíve Triglavu je cez 20 horských chát, kde je možné sa občerstviť, prípadne i prespať. Takže ak by bol Triglavský dom (2 515 m) plný, môžete skúsiť ubytovanie inde. Alternatívou je napríklad Dom Planika (2401 m), chata na južnom svahu Malého Triglavu.

Triglav, Slovenia

Stanovať alebo bivakovať na pankera je tu prísne zakázané! Na Triglavskom dome (2 515 m) sa dá samozrejme aj ubytovať, či už v spoločných izbách, alebo v menších izbách. Celková kapacita je cca 300 lôžok. Je tu heliport, kaplnka, obrovská vrtuľa na elektrinu, reštaurácia. A samozrejme, zbieha sa tu veľké množstvo rôznych turistických trás.

Orientačné ceny:

• Za pivečko v plechovke 4,5 eura
  • Za čapované pivo zaplatíte 5,5 eura
  • Polievka stojí 4,8 eura
  • Raňajky: 2x ham and eggs a 2x čaj sme platili 9,8 eura
  • 1,5 litra vody 4,4 eura a podobne...
  • Môžete si priniesť aj vlastné jedlo a uvariť vonku. Veľa ľudí to tak riešilo.

Triglav dom

Samotný výstup na vrchol Triglavu je parádny

Nádherné, nezabudnuteľné, panoramatické, no zároveň vyžaduje pevné nervy. V podstate skoro celá táto záverečná fáza je už zaistená lanom. Čiže, mohli by sme ju popísať buď ako náročnú turistickú trasu, alebo ľahkú ferratu. Ťažko povedať. No asi by som sa priklonil k tvrdeniu, že ide o ľahkú ferratu. To je v podstate jedno.

Podľa značenia je to od Triglavského domu na vrchol Triglavu hodina. Nám to však trvalo 1:30 hodiny. Najprv je mierne klesanie do sedla, no potom už nasleduje nástup do skalného stúpania, odkiaľ už vedie dlhšia a o niečo náročnejšia ferrata. Ani tu však nie je nevyhnutne použiť ferratový set. V prípade, ak máte pevné nervy.

vystup na triglav

My sme mali pre istotou ferratové sety na sebe, no veľa ľudí ich nemalo vôbec. Niekto sa istil, niekto nie. Je to skutočne individuálne. V prvej fáze sa jedná sa o pekný, strmý výstup po skalnatom hrebeni na vrchol Malého Triglavu. Ďalej nasleduje vizuálne asi vôbec najkrajšia pasáž - prechod úzkeho hrebeňa medzi Malým Triglavom na Triglav. Cesta má šírku okolo 2 metrov, po celej dĺžke je istená fixným lanom.

Celý tento záverečný výstup je lemovaný množstvom tabuliek na skale na počesť tých, čo tu zahynuli v dôsledku úderu blesku či pádu.

Vrchol Triglavu bo už konečne na dosah. Videli sme známu siluetu - búdku Aljažev Stolp, ktorá slúži v prípade búrky ako núdzový bivak. So zadosťučinením vyliezame na vrchol a vychutnáme si nádherné výhľady.

Jozef Terem, Triglav, Slovenia

Zostaneme asi 30 minút a vyrážame na cestu späť. Musím povedať, že cesta späť bola panoramaticky nádherná, no samozrejme, keď vidíte tu priepasť pod sebou, sem tam som si preglgol. Najmä pasáž z Malého Triglavu ide veľmi slušne strmo dolu. Veľký pozor si treba dávať hlavne aj nato, že stále míňate iných turistov, ktorým sa treba vyhnúť. A niekdy ani nie je veľmi kde. To vidím asi ako najväčší problém.

Na Triglavskom dome sme si dali krátky oddych, doplnili tekutiny, zjedli fantastickú polievku a postupne vyrazili na cestu k autu.

polievka Triglavsky dom

Cestou naspäť sme sa vybrali tou istou cestou cez Tominškova put. Musím povedať, že cesta dolu bola oveľa náročnejšia ako hore. Aj čo sa týka zaberačky na kolená a aj po technickej stránke. Všetko je strmšie, náročnejšie. Keď sa škriabete hore, pripadá mi to vždy jednoduchšie. Na značkách bol čas 3,5 hodiny, no my sme to dali za asi 4,5 hodiny. Ale v tomto prípade môj odhad nie je podstatný, nakoľko problémy s kolenami ma pri zostupoch dosť obmedzujú.

Záverečné zhrnutie:

• Ak chcete dať celý výstup aj zostup počas jedného dňa, potom možno hovoriť o skutočne fyzicky náročnej túre. Nakoľko vás čaká prevýšenie skoro 2000 metrov.
  • Predpokladom, aby túra dopadla šťastne je dobré počasie. Ak by pršalo, váš úmysel vyraziť veľmi vážne prehodnoťte. Mokré vápencové skaly by boli určite riadne klzké a určite nie bezpečné.
  • Podľa viacerých vyjadrení, cesta Čez Prag je vraj jednoduchšia ako Tominškova pot a nevyžaduje nutnosť istenia. Väčšina ľudí, čo išla cez Tominškovu pot sa ale tiež neistila, dokonca nemali ani sety. Ak máte skúsenosti, zvládnete to. Ak nemáte, nahoďte sety a istite sa. Žiadna hanba to nie je.
  • O niečo ťažšia je potom samotná vrcholová cesta do Triglavského domu na vrchol. Tu by som použiť ferratový set odporúčal. Avšak pre skúsenejších, či lepšie povedané pre tých s dobrými nervami nie je nevyhnutný. Ale určite si ho zoberte!
  • Ak si pribalíte do výstroje rukavice, nič tým nepokazíte
  • Počas túry sme nikde nevideli možnosť doplniť vodu. Zoberte si teda minimálne aspoň 1,5 litra
  • Ak máte poistenie Alpenverein, nezabudnite ho doma. Na ubytovanie máte zľavu 30%