Túra na Kľak z Fačkovského sedla

Pripomeňme si túto veľmi populárnu turistickú trasu, ktorá je vždy dobrou voľbou. Na Kľaku (1352 metrov) som bol niekoľko krát a tento kopec patrí podľa môjho názoru k najkrajším a najfotogenickejším vrcholom Malej Fatry. Pričom Kľak leží na južnom okraji hlavného hrebeňa Lúčanskej Malej Fatry.

Výstup na vrchol Kľaku je pomerne jednoduchý

Teda aspoň z Fačkovského sedla, z ktorého sem mieri absolútna väčšina turistov. Aj preto je túra na tento kopec medzi turistami veľmi populárna. Ďalšie výstupové trasy vedúce z obce Fačkov, či z obce Vrícko a aj z ďalších miest sú dlhšie a je nutné pri nich prekonať väčšie prevýšenie.

Kľak je svojou siluetou viditeľný do ďaleka a z jeho vrcholu sú nádherné výhľady. Hoci, na druhej strane treba upozorniť, že Kľak je známy aj tým, že často je v hmle a výhľady nie sú skoro žiadne. Zážitok je to  ale vždy! Najkratšia výstupová trasa na Kľak teda vedie z Fačkovského sedla.

• Počas výstupu je nutné prekonať iba 550 výškových metrov a asi 5 kilometrov. Priemerný turista to zvládne za približne jeden a pol hodiny.

A od vrcholového kríža sa možno následne kochať krásnymi výhľadmi (v prípade, že nie je hmla).

Z Fačkovského sedla, kde môžete odparkovať auto na veľkom parkovisku, vedie cesta najprv po širokej poľnej ceste (po červenej). Čoskoro však treba odbočiť a od druhého rázcestia pokračovať vľavo hore po žltej. V sučasnosti (zima 2020 je parkovisko platené. Auto na deň 4 eura)

Fackovske sedlo

fackovske sedlo

Cesta sa čoskoro zmení v početné serpentíny a vy šliapete cez les do svahu vrcholu Reváň (1 205 m), najjužnejšieho vrcholu hlavného hrebeňa Malej Fatry. Cesta je síce do kopca, ale vďaka traverzu chodníka je šliapanie nahor celkom príjemné. Vôkol je zmiešaný les, ktorému dominuje buk. Na chodníku býva často veľa bahna, čo komplikuje výstup. V zimnom období, keď mrzne, chodník je pevnejší a šliape sa lepšie.

cesta na Kľak po žltej

Reváň, Reváňske sedlo

Cesta pokračuje lesom. Postupne sa dostanete k bodu, kde žltá značka opúšťa les a pokračuje ďalej po hrebeni. Ceste je to však pomerne strmá, často blatistá. Preto veľa ľudí pokračuje ďalej v traverze lesom. Oba chodníky sú zreteľne vychodené. Aj jednou aj druhou cestou sa dostanete postupne do Reváňskeho sedla. Na trase "cez les" však už miniete samotný vrchol kopca Reváň

Z lesnej skratky sa vynoríte už priamo v sedle, pričom Reváň leží asi 200-300 metrov vpravo. Zo sedla tak nie je problém na Reváň po širokom chodníku vystúpiť, nakoľko priamo cez vrchol ide žltá značka. Odmenení budete výhľadom na kopce Homolka, či Strážov (1 213 m) - najvyšší vrchol susedných Strážovských vrchov. Ale aj na samotný Kľak.

V prípade, že hore  pôjdete variantou "cez les" na Reváň sa môžete prejsť na spiatočnej ceste. Cestou späť nezahnete do lesa, no budete po hrebeni pokračovať stále po žltej značke na vrchol Reváňa. Približne po 700 metroch sa opäť napojíte na tú istú cestu ako ste išli aj hore a pokračujete späť na parkovisko vo Fačkovskom sedle.

Revanske sedlo

Revan,výhľad na Klak

Vráťme sa však na našu trasu. V Reváňskom sedle už vstupujeme do Národnej prírodnej rezervácie Kľak. Cesta pokračuje prakticky už po hrebeni. Chodník je väčšinou široký, mierne sa vlní a tu a tam poskytuje zatiaľ ešte obmedzené výhľady.

Ťahavým stúpaním sa postupne dostanete na rázcestie Pod skalou (odkiaľ by ste sa mohli po zelenej dostať do obce Vrícko). Tu sú aj základy pôvodnej turistickej chaty Pod Kľakom, ktorá tu stávala ešte v roku 1947.

vystup na Kľak

Kľak

Práve na tomto mieste panuje väčšinou príjemné bezvetrie, čiže sa tu môžete prezliecť, občerstviť a podobne. No z tohto rázcestia je to na vrchol už len niekoľko minút.

Od vrcholového kríža máte ako na dlani materskú Malú Fatru (za predpokladu, že práve nevymáknete hmlu, ako sa to zopár krát stalo aj mne), dobre sú viditeľné aj Kysucké Beskydy, Veľká Fatra, Chočské vrchy, ale aj Západné Tatry, Veľká Fatra a Nízke Tatry. Smerom na juh a juhovýchod dominujú pohoria Vtáčnik a Kremnické vrchy.

Podľa môjho názoru tak nádherný výhľad ako z Kľaku, poskytuje len málo iných kopcov. Na tejto túre pravdepodobne stretneme množstvo iných turistov, no oplatí sa sem určite vybrať.

• Trasa: Fačkovské sedlo (802 m) - Revánske sedlo (1184 m) - Pod Skalou (1295 m) - Kľak (1352 m)
  • Prevýšenie: 550 metrov
  • Čas: nám to trvalo priemerne 90 minút

vyhľad Kľak

Kľak,fackovske sedlo,vystup

Ak premýšľate, kde sa v okolí dobre najesť alebo ubytovať, len niekoľko kilometrov je to do známej dedinky Čičmany. Je tu na výber viacero možností. My môžme z vlastnej skúsenosti odporučiť Penzión Javorina, kde vám pripravia vynikajúce domáce špeciality a môžte sa tu aj ubytovať.