Túr de jurope vol.1 - 1 trip, 2 odvážni cestovatelia,14 miest, 8 štátov a viac ako 3000 km naprieč Európou za 13 dní

Trip  pod názvom Túr de jurope vol.1

Plán Tur de jurope:

Plán bol jednoduchý, naplánovane sme mali určité miesta, ktoré sme chceli vidieť a miesta ktoré sme chceli navštíviť. Keďže mam aj rodinu v zahraničí, využili sme aj príležitosť ich návštevy a zároveň sme ušetrili na nákladoch za ubytovanie. Niektoré mestá teda boli určené a dohodnuté, pretože som tam mal príbuzných, avšak ostatné miesta boli po celý trip otvorené a teda keďže sme nemali dohodnuté žiadne hotely, ušetrili sme nielen na ubytovaní ale aj mali možnosť si vybrať kam ísť, kde prespať a kde by sa nám nepáčilo alebo jednoducho neprialo počasie pokračovali by sme niekam ďalej . Chceli sme teda navštíviť Nemecko, kde mám sestru v mestečku Erlensee v blízkosti veľkomesta Frankfurt, ďalej bol plán pokračovať do Luxemburska, hlavného mesta Luxemburg, ďalej cez Francúzsko do Štrasburgu, potom k pohraničnému mestečku Konstanz, ďalej to mestečka Vaduz v Lichtenštajnsku, potom cez Švajčiarsko do mestečka Luzern a potom na návštevu k mojej tete a sesternici na víkend do Zürichu. Ďalej sme pokračovali do Talianska a v pláne bolo mesto Janov, ďalšie prímorské mesta, ktoré sme si vybrali po ceste do Monaka a cesta sa ukončila v prímorskom Francúzkam meste Nice. Po ceste nazad bola ešte v pláne zastávka v krásnom Miláne.  A môžem aj potvrdiť že tohto plánu sme sa aj držali až do konca, a všetko to do bodky vyšlo.

Deň 1:

Po skončení šichty v práci sme mohli konštatovať, že dovolenka sa nám začala.  Vybrali s Prahy za krásneho počasia 27 stupňov pripravený na parádne počasie všade ?. Po ceste do prvej destinácii Erlensee sme navštívili mestečko Chomútov. To náš však netrápilo. Chomútov ma pekne námestíčko na ktorom je možne bez problémov zaparkovať. Na námestí môžete vidieť niekoľko pamiatok ako stĺp najsvetlejšej Trojice, mestská veža Chomútov a kostol sv. Ignáce. Po krátkej zastávke v centre sme pokračovali až do cieľovej destinácie Erlensee, vybrali sa severnou diaľnicou na západ do Nemecka smerom na Frankfurt. Tato diaľnica je pohodenejšia ako diaľnica cez Plzeň a Norimbergu, ktorá je viac víťazená premávkou. V cieli nás privítala sestra, neterka, švagor a párik malých zlatých čivav.

Deň 2 :

Obhliadka malého mestečka Erlensee, v okolí sú krásne jazierka ako Bärlensee, potom krátka návšteva mestečka Hanau a ďalej výlet na hrad v Ronnenburg, kde sa konali rytierske slávnosti v skvelej atmosfére aj keď počasíčko veľmi neprialo. Neskôr neplánovaná cesta do Frankfurtu, zároveň priniesla pocit veľkomesta a prechádzka mestom priniesla pohlaď na mrakodrapy, kde sme sa rozhodli že si pozrieme celu panorámu mesta s hora a pri návšteve Main tower sme zažili nielen skvelý vyhlaď ale zároveň aj západ slnka and veľkomestom čo prinieslo krásny zážitok.

Deň 3:

Cesta do Luxemburska netrvala dlho, cca 2 a pol hodinky a sme v novom state a ďalším zaujímavom meste. Zaparkovali sme priamo v centre mesta pri katedrále Notre-Dame. Centrum mesta sa nám veľmi páčilo. Po obhliadke katedrály Notre-Dame sme  prešli mostom Adophe, ktorý ponuka pešiu zónu pod konštrukciou mostu s vyhliadkou na rozmanite údolie ktoré sa rozlieha celím centrom mesta. V údoli sa nachádza niekoľko parkov, stromov a lesnatých časti. Pri prechádzke vôbec nemáte pocit že sa nachádzate v centre mesta. Údolím tečie rieka Petrusee, ktorá spája Alzette. Len pár krokov od centra, okres Grund, známy pre svoje kultúrne a architektonické dedičstvo, je jednou z najkrajších a autentických oblastí mesta. Tu sme za zastavili na kávičku a poprechádzali  sa historickou častou. Vo večerných hodinách sme sa vybrali do neďalekého kempingu kde sme prenocovali.

Deň 4:

V raných hodinách sme sa vybrali do nasej ďalšej destinácie mesta Štrasburg vo Francúzku, cesta trvala 2 hodinky. V obedňajších hodinách sme sa už prechádzali centrom mesta kde ta nachádza, pre pobavenie taktiež katedrála pod názvom Notre-Dame. Tato stavba náš ale svojou majestátnosťou uchvátila a zároveň sa považuje za symbol mesta Štrasburg. V centre je niekoľko námestí kde môžete zahliadnuť mnoho pamiatok. My sme si mesto prešli a zašli si aj výbornú zmrzlinu, ktorú nám vytvarovali v miestnej cukrárni na námestí pri katedrále do tvaru kvietku a to ešte s makronkou na vrchu. Štrasburg je známy aj tým, že v meste sídli europarlament. Na politiku príliš nie sme, ale išli sme sa na to sídlo europarlamentu pozrieť, kdeže sa neďaleko sa nachádza známy park Parc de Orangerie. Tento úchvatný park zo 17 storočia je plný zelene. Stromy luky ,jazierka a záhrady plné kvetov vás naplnia kľudom a pohodou. Neskôr po naštve parku sme sa vyrazili smerom do Nemecka kde sme si dali zastávku v pohraničnej oblasti Neuried kde oddeľuje  Francúzsko a Nemecka rieka Rýn. V oblasti je vodná priehrada a príroda naokolo je krásna. Labuti a kačiek je tam neúrekom, jedna labuť nás prenasledovala až k autu, až sme si mysleli že k nám chce nasadnúť a cestovať s nami. ? . Po západe slnka sme pokračovali cestou cez Nemecko a skončili v kempingu Kinzigtal, ktorý bol na peknom odľahlom mieste priamo v prírode.

Deň 5:

Zobudili sme sa do krásneho, aj keď chladného rana, avšak svieži vzduch, okolité hory a príroda nás dostala do pohodovej nálady a pokračovali sme v ceste do mesta Konstanz. Po zastávke v Allensbach pri krásnom výhľade na veľkolepe jazero Untersee, kde sme si dali obed, sme ďalej pokračovali priamo do centra Konstanz. V centre sme sa zastavili ak v Lago shoppingcentre, potom prešli povodne staré mesto Altstadt a navštívili aj pristav a potom SEALIVE akvárium, ktoré ponúklo množstvo morských tvorov, tučniaky a výstavu zvieracích exponátov. Mesto leží na Švajčiarskych hraniciach čo je v niektorých častiach mesta cítiť, mesto je plne malebných domčekov vo švajčiarskom štýle. S historického pohľadu je pre nás mesto zaujímavé tým že v meste žil známy český stredoveký náboženský mysliteľ Jan Hus a v tomto meste ho aj v roku 1415 upálili. V meste nájdete symbolicky stĺp v tvare ohňa a múzeum v dome kde tento významný stredoveký teológ žil. Vo večerných hodinách sme sa vybrali hľadať kemping kde prespime a vybrali sa smerom k našej ďalšej destinácii do Lichtenštajnska.  Problém s nájdením kempingu sme nemali v ani jednej krajine, po cca pol hodinke cestou po Švajčiarku sme sa usadili v malom kempingu v blízkosti fariem. To nás celkom pobavilo, pre zmenu sme miesto čerstvého vzduchu hôr sm cítili čerstvý pach od kravičiek :) To nám ale nevadilo.

Deň 6:

Po tradičnej rannej kávičke sme vyrazili smerom na juhovýchod a po hodinke a pol sme sa ocitli v Lichtenštajnsku, kde sme navštívili mestečko Vaduz. Toto malé mestečko ponúka niekoľko zaujímavých pamiatok vrátane hradu Vaduz, Kunst-muzea a katedrály Vaduz. V meste nájdete aj obchod s hodinkami s celého sveta. Po obhliadke mesta sme sa vybrali do hôr. Dedinka Triesemberg, vo výške 880 metrov, nám predviedla nádhernú panorámu s výhľadom na mesto Vaduz a okolitých pohorí Álp, taktiež na rieku Rýn ktorá v tejto oblasti vytvára hranicu medzi Lichtenštajnskom a Švajčiarskom. Malebná dedinka na vtiahla do pohodovej nálady a slniečko hrialo prijemne Alpsky. Tu na kopci v na širokej lúke v upätý hôr s nádherným výhľadom sme si spravili piknik a strávili pekne popoludnie. Potom v neďalekom Warta na Švajčiarskej strane sme navštívili zrúcaninu hradu ktorá sa nachádzala na kopci a odtiaľ bolo možnosť vidieť peknú panorámu Álp s pohľadom na Lichtenštajnsko a Rakúske Alpy. Vo večerných hodinách sme pokračovali do našej ďalšej plánovanej destinácie a to mestečka Lucerne.

Deň 7:

Za doprovodu bučania kravičiek sme ráno vstali a vyrazili, a zároveň sa tešili  na veľkomesto Lucerne a krásu, ktorú ponuka. A to nielen rozmanite okolie Lucernských jazier, ale aj samotné mesto ma mnoho historických pamiatok vrátane najstaršieho dreveného zakrytého mostu na svete ktorý v centre rozdeľuje staršiu časť mesta od novej.  V centre sme si zašli na zákusok a kávu a potom pokračovali v potulkách mestom. Ďalej sme navštívili mestské hradby - pozostatok stredovekých hradieb ponúka pekné výhľady na mesto, jazero aj hory za ním. Je možné prejsť sa po cimburie (hradbe) a vyliezť (samozrejme po schodoch ? ) na niekoľko veží. Na zaver Švajčiarske múzeum dopravy (Verkehrshaus) - zábavný komplex venovaný doprave a doplnený multikinom je veľmi rozľahlý a pri niekoľkohodinovej prehliadke Lucernu nemožno jeho prehliadku stihnúť, preto sme si naplánovali prehliadku ešte na ďalší deň. Nájdete tu lokomotívy, autá, lode i lietadlá. Múzeum leží 2 km na východ od centra kde sme prespali v neďalekom kempingu. Záver dňa ešte zavŕšil nádherný západ slnka nad Lucernským jazerom  - naozaj úchvatný zážitok.

Deň 8:

V dopoludňajších hodinách sme navštívili už spomínane Švajčiarske múzeum dopravy a potom sme pokračovali do nasej ďalšej destinácie Zürich. Keďže sme mali v pláne v Zürichu ostať ešte jeden deň, po krátkej návšteve centra sme šli do ochotného centra Glatt, jedného s najväčších obchodných centier vo Švajčiarku,  kde sme sa stretli s mojou tetou, u ktorej sme cez víkend ostali. Musím pochváliť pohostinnosť mojej tety a komfort, ktorý sme počas návštevy mali. Po týždni spánku v aute (čo nám ani tak nevadilo) bola normálna posteľ prijemná zmena.

Deň 9:

Po skvelých raňajkách ktoré nám teta nachystala, sme sa vybrali do centra Zürichu.  Mesto ponúka mnoho historických pamiatok ako Grossmunster, katedrála s 12 storočia. Malebné uličky centrálneho mesta Altstadt (Staré mesto), no najmä jazero Zurisee  a jeho okolie pôsobia prijemným dojmom. Tento deň nám počasíčko moc neprialo, a viackrát do dňa pršalo. Úsmev na tváry sme však nestratili. Navštívili sme park v okolí Zurisee a čínsku záhradu ktorá je darom čínskeho partnerského mesta Kunming. Deň sme zavŕšili výbornou večerou v spoločnosti tety, mojej sesternice a jej detičiek v reštaurácii Chasstube Rehalp kde sme si dali tradične syrové fondue - roztavené syrový pokrm podávaný v komunálnom hrnci , ktorý sa konzumuje ponorením chleba alebo zemiačkov do syra. Švajčiarska syrová únia toto jedlo propagovala ako švajčiarske národné jedlo v roku 1930.

Deň 10:

V raných hodinách nás čakala dlhšia cesta, konkrétne necelých 500 kilometrov do mesta Janov v Taliansku. Tento krát sme sa tešili že nás privíta teplejšie počasie. Po ceste ale na moje prekvapenie sme zažili nielen studený dážď, ale aj sneh čo bolo na 5.maja prijemným prekvapením, avšak Alpy sú nepredvídateľne a to v každom ročnom období. No za tunelom Gotthard, ktorý je mimochodom 3. najdlhší tunel na svete, sa nám počasíčko zlepšilo. Čoraz viac na juh bolo teplejšie aj keď za doporvodu silnejšieho vetra nás privítalo mesto Janov, s my sme neskryli nadšenie ze sme pri mory. Toto historicky významne prístavne mesto ponuka bohatú kultúrnu históriu mesta v umení, hudbe a kuchyni mu umožnila stať sa hlavným mestom kultúry v roku 2004 , taktiež Je to rodisko Krištofa Kolumba.  Po prechádzke centrom od Piazza della Vittoria až po Porta Soprana, sme sa rozhodli že budeme pokračovať ďalej na západ a zakotvili sme v prístavnom mestečku Savona. Tento krát sme kultúrne pamiatky nechali tak, a užívali sme si more pri prijemných 20 stupňoch. Na pláži sme relaxovali a ostali tam až do večera. Potom sme ubytovali sa v neďalekom kempingu priamo v blízkosti pláže. Večer sme zaspávali s prijemným šumom mora ktorý nám dokonale pomohol pri  zaspávaní.

Deň 11:

Ráno som si privstal, chcel som stihnúť východ slnka pri mori. To sa mi aj podarilo, pri prijemnej meditácii som sa dokonale uvoľnil a pociťoval teplo slnečných lúčov pri čakaní na východ slnka. Po raňajkách pri mori, sme vyrazili do Monaka. Plný nadšenia sme sa tešili na ďalšiu destináciu pretože sme vedeli že nás čaká výnimočne miesto Očakávanie sa aj naplnilo. Monako je naozaj nádherne. Tento malý nezávislý mestský štát na francúzskom pobreží, známy svojimi luxusnými kasínami, prístavom s najmodernejšími jachtami a prestížnym pretekom Grand Prix ponukol krásnu prechádzku mestom, s mnoho zaujímavými budovami a vyhliadkou na more. Po prechádzke mestom sme zmierili Prince's Palace of Monaco Táto budova bola od roku 1191 rezidenciou monackého kniežaťa - a dodnes zostáva aj múzeom a centrom cestovného ruchu.  Potom, čo sme sledovali výmenu stráží v Princovom paláci, sme zašli krátku prechádzku do Monaka-Ville, Starého Mesta, sediaceho na obrovskom monolitnom kamene odkiaľ je krásny pohlaď na pobrežie. Ďalej sme navštívili záhradu Jardin Exotique de Monaco. Táto exotická záhrada je botanická záhrada s útesmi a bohatou zbierkou kaktusov a nádherným výhľadom na more. Samozrejme neminuli sme ani Grand Prix v Monaku, jednom z najvýznamnejších pretekárskych dráh motorov Formuly 1 na svete.  Po bohatých prehliadkach sme sa vydali na plaz Larvotto, kde sme si strávili pekných par hodín pri mori a síce more bolo ešte chladne, kúpanie sme nevynechali. V popoludňajších hodinách sme sa vybrali do ďalšej destinácie a to veľkého a známeho mesta Nice kde sme zamierili priamo na neznámejšiu plazovu oblasť Promenade des Anglais. Tu sme sa prechádzali a na pláži Neptune si dali kávičku a kochali sa výhľadom na more až do večera.

Deň 12:

V ranných hodinách sme vyrazili s Nice smerom na východ do Talianska, kde sme sa najprv zastavili v mestečku Imparia. Toto prístavné mesto je hlavným mestom provincie Imperia,  kde sme si dali obed a prechádzku na pláži Parco Urbano.  Pokračovali sme ďalej po ceste popri  západnom pobreží Ligúrie a  v provincii Savona sme sa zastavili v meste Alassio . Toto mesto e známe svojimi prírodnými a malebnými výhľadmi. Centrum mesta prechádza pešia zóna, známa ako Budello. Tu sme si dali prechádzku po Piazza Partigiani, a zlozili s a na miestnej pláži kde sme si užívali kúpanie a oddych pri mori. V popoludňajších hodinách sme po prechádzke mestom sme vyrazili do Milana. Vo večerných hodinách sme sa už prechádzali po známej Piazza del Duomo kde sa nachádza gotická katedrála Duomo di Milano, ktorej dokončenie trvalo takmer šesť storočí a kláštor Santa Maria delle Grazie, v ktorom sa nachádza nástenná maľba Leonarda da Vinciho. Večernú atmosféru Milana sme si užili dokonale.

Deň 13:

V posledný deň nasej dovolenky nás už len čakala cesta späť do Prahy ktorú sme si spríjemnili cestou cez Rakúsko a kochali sa cestou medzi Rakúskymi alpami, kde sme mali niekoľko prijemných zastávok. Jedným s nich bola aj zastávka v oblasti Lichwerth kde sa nachádza hrad  Lichtenwerth z 12.storocia. Tato Tirolska oblasť ponúkla krásny pohlaď nielen na hrad ale aj okolité hory a prírodu.

Vo večerných hodinách sme dorazili späť do Prahy

Tipy:

Miesta na prespanie pokiaľ cestujete autom :

Autogril pumpy, ponúkajú obchod na nákup rôznych pokrmov, teplé jedla, parkoviska sú čisté a organizovane. Spanie aute v aute bez problémov.  Za najlepší benefit považujeme to že miestne WC teple sprchy tam sú dostupné úplne zdarma.

Marché pumpy. Reštaurácie a obchody za dostupne ceny, WC platene, ale ponúkajú lístok na nákup v obchode. Spanie v aute v blízkosti púmp bez problémov, parkovanie taktiež bez problémov.

Miestne kempy. Kempy ponúkajú lacnú alternatívu pre spanie v aute či v stane. Ceny v priemere 10-20e za noc, teplé sprchy, bezproblémové parkovanie v prijemných oblastiach. Kempy zvyknú byt umiestnene v blízkosti parku, mora alebo kľudného odľahlého miesta v bezpečí.

V prípade ze predsa len preferujete posteľ ci gauč odporúčam portál https://www.couchsurfing.com/ kde si môžete s niekým domácim( na mieste kde pravé ste) dohodnúť miesto na spanie a to úplne zdarma. Stačí vedieť po anglicky dohodnúť si stretnutie. Mnoho ľudí tento portál využíva pri cestovaní, a môže to pomôcť aj vám pri hľadaní ubytovania a zároveň ušetrite na nákladoch za ubytovanie. Je to bezpečná a najlacnejšia alternatíva. Na portáli tak isto nájdete mnoho cestovateľov, ktorí vám môžu poskytnúť aj mnoho zaujímavých tipov.

V prípade že preferujete predsa len hotely ci motely, odporúčam už pomerne známy booking.com, ktorý aj ja s času na čas využívam. Na stránke si môžete nájsť najlacnejšie alternatívy alebo vybrať čo preferujete s porovnaním ceny. Môžete rezervovať nocľah aj v rovnaký deň a zaplatiť priamo online , takže po vašom výlete, len prídete priamo na hotel a bez starosti sa ubytujete.

Stravovanie:

Nákup potravín v Eurospin a Iperlando(Taliansko) , široký výber lacných potravín, nízke ceny oproti iným obchodom alebo miestnym obchodom.

Osobne vám ale odporúčam zbaliť si vlastne zásoby ešte pred cestou , zásoby ako konzervy, sačkové polievky, vodu, kávu a suchú stravu ktorá vám na cestách postačí na zasýtenie hladného bruška.

Čomu sa vyvarovať ?

Dávajte si pozor na zbytočné poplatky. Parkovacie domy ponúkajú ochranu pred počasím a krádežou, avšak niesu vždycky najlacnejšie. Lacnejšia alternatíva sú verejne parkoviska aj keď s poplatkami, ale cena je radovo rozdielna. Preto si vždycky pred príchodom na dane miesto prezrite možnosti parkovania. Počítajte s poplatkami na diaľniciach, niektorým sa da vyhnúť využitím alternatívnych nespoplatnených ciest, avšak alternatívne cesty vám môžu predĺžiť trasu o niekoľko kilometrov a nakoniec vás to môže stáť na rovnako v podobe nákladov na pohone hmoty.

Doprava vo veľkomestách. Všeobecne je známe že v centre mesta je prehustená doprava. Avšak pre mesta ako Nice, Zürich, Lucerne, Miláno ci Frankfurt to platí dvojnásobne. Je lepšie nezachádzať úplne do centra a odparovať niekde na okraji mesta, kde je aj parkovanie prevažne viac dostupné. Ak sa chystáte do nejakých veľkých miest, je dobre zvážiť a naplánovať dopredu kde budete parkovať, skontrolovať dostupnosť parkoviska, pripadne pozrieť online ci je parkovisko otvorene a predísť tak zbytočnému krúženiu mestom pri hľadaní vhodného miesta na parkovanie.

Mestečko ako je Monako je s dopravou úplne bláznivé, úzke cesty, a parkovacie domy majú úplne stiesnene priestory na parkovanie. Úzke výjazdy, vjazdy sú v celom Monaku bežné. Preto sa pripravte na malú dávku adrenalínu až tam zamierite autom ?

Mesto Nice, doprava šialená, miestny nedodržujú rýchlosť, s každej strany vám vybehujú skútre ktoré vás predbiehajú, takže treba naozaj dávať pozor a sledovať dopravnú situáciu v zrkadlách s oboch strán.

Nespoliehajte sa  na navigáciu. Aj navigácia vám môže kedykoľvek zlyhať, naviesť vás na uzavretú cestu kde neregistruje obchádzku, alebo vám nastane výpadok GPS, bežné najmä v mestách kde je kopec tunelov, takže Navi vám vypadáva každú chvíľu. Treba sa spoliehať na miestne označenia, pozorne sledovať obmedzenia ci pripadne obchádzky a celkovo sledovať dopravnú situáciu.

Na zaver ešte dodať, nikam sa neponáhľajte, sledujte dopravu a sústreďte sa na miesto kde momentálne ste, určte si ciel a choďte tam kde chcete. Pokiaľ je ciel ako parkovisko nedostupné, určte si nový cieľ a pokračujte kým nenájdete vhodne miesto.

Fotky a viac info najdetete na nasej FB stranke https://www.facebook.com/cestujcestuj123 alebo Instagrame #cestujcestuj .

CestujCestuj projekt.

Projekt CestujCestuj bol založený  spoločne so skupinou FB a insta profilom na základe vášne k cestovaniu, ktorú, pokiaľ nie ste nijaký domased ktorý sa boji kamkoľvek vycestovať väčšina s vás mate radi. Ľudia milujú spoznávať svet, nove miesta ci kultúru. Dnešná doba ponuka možnosti cestovať oveľa viac ako kedysi. Cestovanie vám ponuka nielen rozšírenie obzoru čo nájdete za hranicami ale aj nove skúsenosti ako to vo svete chodí.