Prírodná krása, zachovalá krajina, dobrí ľudia, to sú najdôležitejšie kritériá pre výber cykloexpedície

Miro Langer je štandardný kancelársky započítačový pracovník, ale vo voľnom čase má rád pohyb, prírodu, hory, šport a ďaleké kraje. Jeho veľkou vášňou je horská cyklistika. Celý rok jazdí viac menej len z krčmy do krčmy, ale raz do roka zbalí všetko potrebné, naloží sa do lietadla a odletí na nejakú poriadnu cyklovýpravu. A zdá sa mi, že to lietadlo letí vždy východným smerom… Nakoľko s Mirom sa porozprávam aj online na besede Tour de Mongolia na bicykli, tu je aspoň malý predkrm vo forme rozhovoru. 

Ahoj Miro, tvoj zoznam ciest po svete na bicykli je dosť zaujímavý. Alebo inak povedané, zaujímavý hlavne konkrétnymi lokalitami. Skús nám priblížiť, ktoré krajiny a lokality si prešiel.

Nie som si istý, či ten zoznam je až taký zaujímavý pre každého, lebo sa jedná o zaostalé krajiny, väčšinou na pokraji civilizácie niekde v Ázii. Ale Áziu som si obľúbil, lebo sú tam najvyššie hory planéty a dobrí ľudia. Bicyklovať vo vysokých nadmorských výškach je dobrá výzva. Stretnúť a fotografovať príjemných ľudí je nezabudnuteľný zážitok.

Miroslav Langer

Predpokladám, že všade bolo super, no ak by si mohol zostaviť rebríček TOP 3 ciest, ktoré by to boli?

Najsilnejší zážitok bol krátky pojazd v Afganistane. Nebezpečná krajina, preto len krátko, ale veľmi silný, pozitívny zážitok.

Uau... Tak Afganistan. Mám z teba dojem, že pre teba nie je dôležitý počet najazdených kilometrov, no svoje ciele si vyberáš aj podľa prírodnej krásy?

Prírodná krása, zachovalá krajina, dobrí ľudia, to sú najdôležitejšie kritériá.

Miroslav Langer

Ja len doplním, že si dal s kamošmi napríklad aj trojtýždňový prejazd cez indické Himaláje na bicykli. Niekoľko päťtisícových sediel, okrem iného aj Khardung La, čo je asi bajkerský Everest. Vraj najvyššie prejazdné sedlo sveta.

Áno, to je pravda. O tejto cyklovýprave sme sa už spolu aj v minulosti rozprávali. (online beseda: Tour de Himalája na bicykli po Ladakhu)

Khardungla la na bicykli

Chápem to teda správne, že ty a asfalt nie ste kamaráti, no dobre sa cítiš na prírodných "trailoch"?

Tak ma to učili, keď som pred 25 rokmi začal chodiť medzi bajkerov, že po asfalte jazdia asfaltéri a my sme bajkeri. Mnohí z nich medzičasom brúsia asfalt v dolnom Rakúsku, ale ja sa tohto pravidla snažím držať.

Miroslav Langer

Poďme trošku k plánovaniu tvojich ciest. Ako prebieha tvoje plánovanie?

Treba vymyslieť nejaký realizovateľný tip, potom mapy a internet, internet, internet...

Nato ma nadväzuje ďalšia otázka, nejako špeciálne sa aj pripravuješ na tú ktorú lokalitu?

Ale áno. K tomu internetu ešte treba aj trochu potrénovať :)

Väčšinou vyrážate do sveta ako štvorica. Ste už overená zostava alebo členovia sa menia?

To sa rôzne mení.

Z nášho rozprávania som postrehol, že vždy si berieš do sveta vlastný bicykel. Skús nám priblížiť, aký je zhruba postup, keď si chceš do lietadla vziať svoj bajk?

Vypýtať krabicu v bajkovom obchode, ľahko demontovať bajk do krabice, pribaliť všetko ostatné, omotať krabicu lepiacou páskou a dopraviť na letisko. Väčšinou je to v cene letenky.

Ja to ten istý bicykel, na ktorom jazdíš aj doma alebo máš nejakú cestovku "špeciálku"?

Mám len jeden.

Miroslav Langer

Ak by si mal porovnať tvoje európske cesty s tými vzdialenejšími, v čom vidíš rozdielnosť, výhody, zvláštnosti?

V Európe chodím jedine na Balkán, hlavne Albánsko, tam je to dosť podobné, ZATIAĽ, ale prudko sa to mení.

Miroslav Langer

Budeš hosťom aj na online besede Dobrodruh a spolu sa budeme rozprávať na tému Tour de Mongolia, keď ste dali na bicykloch Mongolský Altaj. Načo sa môžeme tešiť?

Taká štandardná cyklo dovolenka.

----------------------------------------------

tour de mongolia

Tak super :D Kam by si radil túto tvoju cestu z hľadiska náročnosti a vizuálnej krásy?

Myslím, že to zo žiadneho hľadiska nevybočuje z ostatných cyklovýprav.

Čo je podľa teba dôležitejšie, kondička alebo psychika? Alebo inak, ako by si postavil vedľa seba tieto dva dôležité faktory, ktoré ovplyvňujú priebeh asi každej cykloexpedície?

Oboje je dôležité. Ale tá kondícia nemusí byť na úrovni nejakých pretekárov.

Miroslav Langer

Nazval by si ty sám svoje cesty cykloexpedície? Nakoľko ty ich definuješ ako cyklovýpravy.

To je hra so slovíčkami, asi áno.

Čo  by si poradil začiatočníkom, ktorí chcú začal s diaľkovou a expedičnou cyklistikou... Aké chyby alebo úskalia si zažil na vlastnej koži a už vieš, že sa tomu máš vyvarovať?

Hlavne nezobrať celý svoj majetok, ale všetko zbytočné nechať doma.

Tvoj odkaz pre čitateľov Dobrodruha...

Myslím, že kto sa zaregistruje na stránku Dobrodruh, tak vie o čom je dobrodružstvo a nejaké rady nie sú potrebné...