Nórsko - krajina fjordov, úzkych ciest, serpentín, oviec a nekonečných vzdialeností

Vždy som mal slabosť pre Škandináviu. Preto, keď sa naskytla možnosť dať dohromady skupinku ľudí na podobný výlet, beriem všetkými desiatimi. Začal som teda na modrej asociálnej sieti formovať skupinu, ktorá rástla a potom sa zase zmenšovala. Nakoniec sme záväzne potvrdili a zaplatili zálohu traja. Oproti pôvodnému číslu je to síce 3x menej, ale kde je chuť tam je cesta. Môžem len povedať, že kto zostal doma môže ľutovať ;)

Začal som teda plánovať to najpodstatnejšie. Kam vlastne pôjdeme? Z návrhov som vyskladal to naj čo sa nachádza v Južnej časti Nórska, a po konzultácii s pár zmenami sme boli pripravení vyraziť.

Auto sme riešili cez požičovňu. Našli sme na zlavomate veľmi dobrú akciu. Vybrali sme si vyššiu kategóriu, kde sme nafasovali Peugeot 508 RXH s panoramatickou strechou. Tým sa nechcem chváliť, ale nižšie uvidíte prečo to spomínam. Nikdy som nebol tak spokojný s francúzom :D. Celé nás to vyšlo 350€ na 11 dní.

Cestu sme naplánovali cez Poľsko, Nemecko, Dánsko a Švédsko. Šoféri sme boli dvaja, čo sa dalo s prehľadom zvládnuť. Po dlhých vzdialenostiach a krátkych prestávkach sme sa striedali.

Mosty z Dánska do Švédska boli drahšie než som našiel informácie na internete. Prvý, Storebaelt, stál 240DKK a druhý Oresundsbron stál 410DKK. Po naozaj veľmi dôkladnej kontrole na hraniciach sme pokračovali ďalej.

Prvá zastávka - Oslo

Prvá zastávka bola v  Osle, kde sme navštívili  múzeum s Vikingskou tematikou, odporúčam navštíviť všetkým. Ďalší program sme si spravili v centre. Parkovanie sme našli v parkovacom dome Colosseum Parkhaus, kde sme platili 210NOK za asi 4 hodiny parkovania. Centrum je krásne. Videli sme prístav, kráľovský palác a ďalších xy zaujímavostí. Orientácia v meste je bezproblémová, bez GPS sme bez problémov trafili späť k autu, čo bola asi pol hodinka chôdze.

Stanovali sme v kempe Odin na brehu jazera Tyrifjorden za cenu 200NOK za stan. Bežná cena je 250NOK, ale kvôli aktuálnemu stavu kempu, skoro komplet prerábka, sme platili menej.

Na druhý deň mala byť podľa pôvodného plánu druhá zastávka v meste Kristiansand, ale to sme zmenili a šli sme "vnútrozemnou" cestou ku drevenému kostolíku Odda Heddal Stave Church, ktorý je najväčším kostolom tohto druhu v Nórsku, určite sa oplatí vidieť ho.

norsko kostol

Ďalšia zastávka Stavanger. Cesta sem bola síce časovo veľmi dlhá, ale pochybujem, že to čo sme videli na tejto ceste, sa nachádza ešte niekde inde okrem tejto krajiny. Neuveriteľné cesty, serpentíny. Chvíľu ste v 500m.n.m. a ani sa nenazdáte a ste v 1000m.n.m.. Veľmi sme si to užili.

Mali sme vyhliadnutý kemp priamo v meste, Stavanger Camping Mosvangen, bohužiaľ bol plný keď sme dorazili. Vygooglili sme teda iný (vďaka EU za zrušenie roamingu :D) Olberg Camping 250NOK. Keďže sme dorazili neskoro večer do kempu, v ten deň sme už nič nestihli, preto sme sa len utáborili a ukončili deň. Tretí deň výletu sme išli do mesta pozrieť tri bronzové meče, porobili zopár selfíčiek a vyrazili smer Preikestolen.

Na Preikestolen to nie je ďaleko, cca 60km. Ale kto už bol v Nórsku vie, že aj taká krátka vzdialenosť dokáže zabrať celkom dosť času. Trvalo to cca 2 hodiny. Na ceste je trajekt z mesta Lauvvik do Oanes, ktorý nás stál 145NOK. Mali sme šťastie pretože keď sme prišli zrovna bol trajekt na našej strane, čiže sme kúpili lístok a hneď sa nalodili. Cesta na druhú stranu fjordu trvala tak 10 minút. Parkovali sme na spodnom parkovisku, čo nás stalo 200NOK. Dá sa ísť ešte ku chate, Preikestolen Fjellstue, to je ale menšie takže sa môže stať, že pri tom počte ľudí bude obsadené. Počasie bolo typické Nórske, za celú túru sme stihli zažiť všetky druhy počasia. Najprv bolo pekne, potom sa zatiahlo, začalo smokliť, strhla sa krátka prietrž, zase bolo pekne a takto stále dokola. Túra na Preikestolen nie je nijak náročná, zvládajú ju aj Čínske babky v teniskách, ale vyvarujte sa tomu kvôli sebe.

norsko

Po návrate sme vyrazili smer Kjerag. Takmer všetky cesty majú 2 možnosti. Ísť trajektom alebo bez. My sme zvolili druhú možnosť a to z dvoch dôvodov, šetrí to peniaze a uvidíte toho viac, je dobré aj striedať spôsob prepravy. Samozrejme niekde sme sa tomu nevyhli a išli sme trajektom, ale aj to stojí zato. Išli sme dlhšou trasou (cez Vikeså) lebo na kratšej (v mestečku Dirdal) bola uzávierka kvôli kompletnej prerábke cesty. Rovnakú obchádzku sme museli zvoliť aj cestou od Osla. Kúsok pred Kjeragom sa nám naskytol úžasný výhľad na obrovskú panorámu obsypanú kameňmi a jazerami. Tam sme, popri cenganiu ovčích zvoncov, hľadali miesto pre stan, ale neúspešne. Tak sme pokračovali ďalej, a na mieste kde začínajú serpentíny ku Kjeragu, sme našli veľký pľac, ktorý bol ako stvorený na “wild camping”. Okrem nás tam už boli "kempovači" a po nás sa pridali ďalší.

Ďaľší cieľ - Trolltunga

Na druhý deň sme vyrazili ku Kjeragu, ale už na parkovisku nám povedali, že počasie je tak zlé, že neodporúčajú nikam vyrážať aj tak by sme z toho nič nemali. Po krátkom zvažovaní sme sa teda rozhodli, že pôjdeme  k ďalšiemu bodu celého tripu, a tým bola Trolltunga.

Dorazili sme do kempu v mestečku Odda. Tento kemp bol zatiaľ najdrahší. Ceny sa delili ešte podľa veľkosti stanu, my sme platili 650NOK na 2 noci pre 3 ľudí. Po strašnom súboji s dažďom a premočenou zemou sme rozložili stan, a vyrazili sme si obzrieť mesto. Nie je veľké, ani nemôžem povedať že je krásne, ale je určite zaujímavé. Je tam obrovská fabrika, ktorá primárne spracováva zinok. Keďže tam boli cez víkend a neskoro večer, všetko bolo zatvorené. Po malej prechádzke sme sa vrátili, dali sprchu a išli sme spať.

Na druhý deň ráno sme teda vyrazili na Trolltungu. Po novom sú tam 2 parkoviská. Prvé, pôvodné, dole stojí 300NOK na 16 hodín. Druhé, novovybudované, je o cca 400 výškových metrov vyššie a vie ušetriť cca 3 km chôdze. To stojí 500NOK na 12 hodín myslím. Najlepšie na tejto túre je, že to najhoršie je hneď na začiatku. 4 km = prevýšenie 650m, potom je to už len pohodová hrebeňovka z neuveriteľným výhľadom, ktorý sa odkrýval postupne. Nič podobné som predtým nevidel. Celá túra mala necelých 28km a trvalo nám to niečo cez 8 a pól hodiny kľudným tempom. Ak ste čítali, že v Nórsku sa dá piť hocijaká voda, je to pravda. Cestou sme si naberali vodu z jednej rieky, a chuťovo bola omnoho lepšia ako voda, ktorú sme si nabrali z kempu. Treba si len dávať pozor, aby neboli nad tokom pastviny, inak je tam voda pitná, bez potreby nejakého prečisťovania.

norsko fjordy

Na druhý deň ráno sme vyrazili smer k ľadovcu Folgefonna, čo je cca 8km peši z kempu. Pred odchodom bolo pekne, na Nórske pomery by sa dalo povedať že bolo slnečno, a uvažovali sme či najprv zbaliť stan a potom vyraziť alebo po návrate. Zvolili sme druhú možnosť, chyba! Ponaučenie: keď je v Nórsku pekne, zbaliť sa hneď, počasie sa totiž strašne zvrtlo.

Po návrate sme teda zase v daždi zložili stan a vyrazili do Bergenu. Ubytovali sme sa na okraji mesta v kempe Bergen Camping Park, za doteraz najnižšiu cenu - 170NOK a sprchy, práčka, sušička, wifi, všetko zdarma. Po ubytovaní sme vyrazili do mesta. Najlepšia voľba bol autobus. Za 60NOK/os priamo v autobuse alebo 37NOK/os cez mobilnú aplikáciu alebo automat máte lístok do mesta, tým odpadá potreba blúdiť a hľadať parkoviská a hromadenia ďalších poplatkov za mýto. Nám sa však nepodarilo rozbehať aplikáciu tak sme to mali tak pól na pól. Autobus ide priamo do historickej časti mesta Bryggen, kde sme chceli ísť, z kempu myslím linka 260. Upozornenie, autobusy tam zastavujú na znamenie, jeden nás takto odbehol, ale našťastie chodia často.

Po príchode sme sa rozhodli navštíviť reštauráciu a vyskúšať veľrybí steak. Pobehali mesto, nakúpili suveníry a vyrazili naspäť do kempu zbaliť sa na ďalšiu cestu s cieľom Utladalen.

Najdlhšie tunely v Európe

Cestou z Bergenu do Utladalenu sme prechádzali cez dva najdlhšie tunely v Nórsku. Druhý najdlhší s dĺžkou 11,5 km je tunel Gudvanga a najdlhší cestný tunel Európy je 24,5km dlhý tunel Laerdal. Ten sme prešli asi za 20 minút. Celkom zaujímavý fakt je, že odstavné miesta nie sú vykopané, ale sú to prírodné jaskyne cez ktoré kopali tunel.

Po tom ako nás GPS najprv zaviedla úplne inam sme našli kemp kde sme sa rozložili a šli pozrieť 2 blízke vodopády a ukončili deň. Ráno sme sa vydali po stopách vodopádu Vettisfossen, ktorý má najvyšší neregulovaný voľný pád v Nórsku, 275m. Počasie vyšlo, všetko bolo super, túra mala 13,5km čo nám trvalo necelé 4 hodiny tam a spať. Po zdokumentovaní sme sa vrátili a vyrazili smer Jotunheim Nationalpark.

norsko vodopad

Ubytovali sme sa v Besseggen Fjellpark Maurvagen, ktorému predchádza ďalšia úžasná cesta. Kemp nás stál 250NOK. Mali sme v pláne vystúpiť na Besseggen Ridge, ale počasie nám opäť povedalo rázne nie. Tak sme sa dostali aspoň k peknému výhľadu, kde sa počasie za 5 minút zmenilo ešte k horšiemu. Radšej sme sa teda otočili naspäť do kempu. Počasie bolo v deň odchodu také, aké by ste si priali počas celého výletu, krásne slnečno.

Po rannej káve sme sa zbalili a vyrazili smer Lillehammer po ceste E6, Oslo, Malmo, Trelleborg odkiaľ sme mali rezervovaný trajekt do Rostocku v Nemecku. Lístok pre 3 aj s jedlom vyšiel cca 140€, treba ale myslieť na to, že si to treba zabookovať dopredu. Tak sa skončil náš výlet, z ktorého neľutujem ani minútu aj napriek tomu, že počasie bolo väčšinu času typické Nórske.

norsko

Mýto je v Nórsku najjednoduchšie riešiť cez webstránku https://www.epcplc.com kde si musíte vytvoriť účet a zaregistrovať auto podľa ŠPZ. Na stránke si môžete rovno zaregistrovať aj kreditnú kartu, z ktorej si to automaticky strhne.

Ak z nejakých dôvodov nebudete mať zaregistrované auto, nedostanete pokutu, len vám príde vyúčtovanie poštou, nie sú za to však účtované žiadne ďalšie poplatky. Čo sa týka požičaných áut, jediné poplatky navyše si môže vypýtať požičovňa za spracovanie a preposlanie vyúčtovania na vašu adresu.

Zhrnutie základných výdavkov:

Oslo: Odin/Onsakervika – 200NOK + 5NOK sprcha (normálne 250NOK)

Stavanger: Olberg Camping 250NOK

Mosty Dánsko Švédsko:

Storebaelt - 250DKK

Oresundsbron - 410DKK

Ceny nafty sa menia v priebehu dňa, a to celkom výrazne. Na jednej pumpe sme tankovali naftu za 1,30NOK a na inej bola cena 1,60NOK, a rovnako iné ceny boli ráno, poobede a večer. Dosť to závisí od toho koľko je hodín a v akej lokalite sa pumpa nachádza. Odporúčam ale podľa možnosti, ak pôjdete ako my, tankovať v Poľsku pred Nemeckými hranicami, v Nemecku pred Dánskymi hranicami a potom až v Nórsku. Je to výhodnejšie ako tankovať v Dánsku alebo Švédsku.

Čo sa platenia týka, na drvivej väčšine kempov a parkovísk sa dá platiť kartou.

Celý tento blog vznikol hlavne kvôli nedostatku aktuálnych, relevantných informácií ohľadne cien kempov, parkovaní a iných užitočných informácií. Nás celý výlet vyšiel na cca 313€ na osobu.